reklama

Netopierí muž (Recenzia)

Som milovník detektívok. Mojím najobľúbenejším majstrom v tomto remesle je Michael Connelly. Lepšie detektívky ako jeho som ešte nečítal.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Preto som sa obával sklamania, keď som sa odhodlal k čítaniu mne neznámeho autora menom Jo Nesbo.

„Duša človeka je nepreniknuteľný, tmavý les a každý sa vždy rozhoduje sám.“

 Väčšinu kníh, ktoré sa od Connellyho dali zohnať, mám prečítané a odložené na poličke. Svoj smäd som sa snažil uhasiť nejakou inou, neznámou detektívkou. Skúsil som pár od Dominika Dána, no tie sa s Connellym ani náhodou nedajú porovnávať. Je to ako porovnávať jablko a ľadový šalát.

 Pre mňa je dobrá detektívka plná napätia a núti ma tú knihu doslova žrať. Ďalšou dôležitou vecou, ktorú musí obsahovať je vykreslenie postáv. Ich život, prežívanie, problémy, prípadne ich vývoj. A asi treťou vecou je opis prostredia, situácii, použitie umeleckých prostriedkov...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Z okruhu mojich priateľov, tiež čítajúcich kriminálne príbehy, som dostal odporúčanie na knihy nórskeho spisovateľa Jo Nesba. Ako som už spomínal, obával som sa, že sa sklamem a zbytočne rozčítam knihu, ktorá ma ani po prekročení jej polovice nezaujme.

 Opak bol však pravdou.

 Netopierí muž je prvou knihou zo série príbehov, ktorých hlavný hrdina je detektív Harry Hole. Na začiatku ma zarazilo, že aj tento autor má hlavnú postavu, ktorej meno je rovnaké ako je aj Connellyho Harry Bosch. Chvíľu mi trvalo, kým som si zvykol, že Harryho Hola ešte nepoznám a pristihol som sa, že mu pripisujem vlastnosti, ktoré ma Bosch. Bol tu ešte jeden problém. Nevedel som si predstaviť prostredie v ktorom sa príbeh odohráva. Chvíľu to bolo Nórsko. Potom Sydney (to až taký problém nebol). Pretože slnkom zaliatu Kaliforniu si dokážeme predstaviť asi všetci. Los Angeles, mrakodrapy, slnko, palmy a mestské, špinavé a zničené gangsta bloky asi tiež. Poniektorí z nás aj vďaka hudbe ulice a filmov natočených podľa skutočného života dnes už úspešných rapperov. Ale Nórsko?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Problém sa vyriešil aj vďaka autorovi, ktorý poskytol pekné umelecké opisy krajiny. Dej knihy sa odohráva aj tak v Austrálii, takže Nórsko nás trápiť nemusí.

 Autor veľmi dobre vykresľuje jednotlivé charaktery postáv. Detektíva som si samozrejme obľúbil a na knihe som sa stal zo dňa na deň závislý. Doslova som ju žral a tešil sa na chvíľu, keď si sadnem a budem čítať. Niektoré vlastnosti má Harry Hole spoločné s Harrym Boschom, ba priam, sú si v čomsi rovnakí.

 Nesbo v knihe pekne opisuje aj vznikajúci vzťah, ktorý začína medzi Harrym a Birgittou, ich spoločné trávenie voľných chvíľ, navštevovanie a veľmi pekná bola nočná romantická návšteva akvária. Príbeh lemujú aj rôzne poznatky týkajúce sa Austrálie, jej histórie, príbehy domorodých obyvateľov a autorove umelecké prostriedky, napríklad, opis daždivej noci, dodávajú knihe ešte väčšiu hodnotu. Dovolím si tvrdiť, že viac sa v knihe riešia vzťahy, kamarátstva, láska a detaily okolo vraždy sú akoby nepodstatné. Presnejšie, vraždu je ťažké riešiť, málo dôkazov, svedkov...Ste takmer na konci knihy a neviete kto je vrah a či sa vôbec prípad vyrieši...Tým nechcem povedať, že kniha je zlá, to vôbec, je veľmi zaujímavá a čitateľovi dá veľa. Verte mi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Knihu by som odporučil všetkým milovníkom skvelých detektívok. Určite neoľutujete! V tejto knihe nájdete všetko, čo v perfektnej detektívke má byť! Jediná nevýhoda je, že po dočítaní tejto knihy budete pociťovať hrozný smäd po ďalšej a potom zas a zas...

 Žiaľ, nie každý z nás si môže dovoliť minúť každý mesiac alebo každý druhý týždeň 13,90... 

Jozef Kovalík

Jozef Kovalík

Bloger 
  • Počet článkov:  72
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som neobyčajný chalan z neobyčajného mesta :). Milujem hudbu a čítanie zaujímavých kníh, prechádzky v lese, na biku. Rád leňoším a pozorujem Mesiac a hviezdy. Zoznam autorových rubrík:  PrírodaKnihyPoviedky/ZamysleniaBásneKrimiZážitkyFilmyHudba

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu