reklama

Vlčiak Kazan, Barí, Kazanov syn (Recenzia)

V jedno dopoludnie som dočítal moju obľúbenú detektívku. Poznáte to, ten pocit. Hneď máte chuť čítať ďalšiu knihu. Tak som začal pátrať po ďalších písmenách na čítanie. Prečesal som celé kníhkupectvo, kým som ju konečne objavil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keďže som chcel na čítanie knihu, ktorú by som si mohol so sebou zobrať do lesa na večerné pochôdzky a skrátenie času počas vyčkávania na lane, srnky, líšky, vlkov, srnce a zároveň si trochu oddýchnuť od napätia kriminálky, vrážd, problémov a veľkomesta, táto kniha mi padla úplne vhod.

Chvíľu mi trvalo kým som ju pozháňal a chvíľu trvalo, kým som na ňu pozháňal peniaze :).Všetko dobre dopadlo, vyhliadnutú knihu som si zakúpil. Som totiž typ čitateľa, ktorý si knihy radšej kúpi ako požičia z knižnice a preto už mám celú jednu policu zapratanú knihami (druhá sa už zapĺňa).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kniha Vlčiak Kazan, Barí, Kazanov syn (sú to dve knihy v jednej) od Jamesa Olivera Curwooda ma hneď upútala svojim obalom na ktorom sa nachádza silueta vyjúceho vlka za ktorým sa rozprestiera obrovský les a nad vyjúcim vlkom (alebo skôr vlčiakom) krúžia tri dravce.

Kniha je v češtine. Zo začiatku ma to pri kúpe trochu odrádzalo. Najradšej čítam v slovenčine a angličtine, no češtinu veľmi nemusím (stačilo mi, že som si kupoval Pro Hockey). Nakoniec som si povedal, že to predsa len skúsim. Skúsil som. A neľutujem.

Hneď ako knihu začnete čítať, dostanete sa do sveta vlčiaka Kazana. Kazan je pes a z jednej tretiny vlk. Vidíte a vnímate svet očami psa a vlka, tak ako vám to podáva rozprávač v Er forme. Pekne je tu opísané ako zviera vníma ženu a ako muža. Žena predstavuje nežnosť, lásku, pokoj zato muži ( väčšinou lovci) sú vykreslení v negatívnom svetle. Muž symbolizuje pre tohto vlčiaka bolesť, utrpenie, strach a drevenú palicu, ktorá znamená bitku, trest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Kazanovi sa prejavuje aj akási „mužskosť“ kedy je akoby zamilovaný do svojej panej, ba dokonca, žiarli na svojho pána, lebo vie, že patrí jemu a preto ju mať nemôže. Vlčiak Kazan veľmi túži po ženskom dotyku a po jej blízkosti. Priam sa rozplýva, keď ho hladí. Pri nej je krotký, no správanie sa mení hneď ako zbadá v blízkosti muža. Chvíľami túži po slobode. Túži byť voľný a behať po lúkach a v lesoch (vtedy sa v ňom ozýva tá tretina vlka).

Kazan získa slobodu, ale odnáša si so sebou nepekné spomienky na človeka (muža). Vo chvíľach samoty pociťuje smútok za ženou, ktorú ľúbi a chýba mu jej dotyk a nežný hlas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počas túlania sa divočinou zažíva rôzne dobrodružstvá, dostane sa do zajatia, natrafí na rodinku s ktorou takmer odíde do civilizovaného sveta...Stretne svoju životnú lásku (s ktorou ostane až do smrti, ako to je u vlkov zvykom). No aj počas tohto „vzťahu“ sa Kazan akoby nevedel rozhodnúť čo vlastne chce. Je so svojou vlčicou Šedkou, ale tu a tam odbeháva k zrubu, kde žije už spomínaná rodinka. Dokonca si svoj brloh zriadia v blízkosti zrubu...

Páčilo sa mi, že napriek tomu, že jeho družku postihne nešťastie, zostávajú spolu naďalej. V dobrom aj v zlom. Veľa z nás si môže brať príklad od týchto zvierat. Kazan jej je verný a sú spolu šťastní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Majú spolu malé, vlka Barího. Týmto prechádzam k druhej knihe- Barí, Kazanov syn.

Barí sa narodí v divočine. Rodičia sú veľmi starostliví a dávajú naň pozor. Keď Barí trochu povyrastie, vyberie sa objavovať svet... Na svojej ceste ho čakajú podobné dobrodružstvá ako jeho otca... Barího to viac ťahá k psom ako k vlkom, no vzhľadom sa podobá vlkovi.

Tento príbeh sa končí tiež láskou ako v Kazanovom prípade, ibaže Barího príbeh je, podľa mňa, viac smutnejší ako ten Kazanov. Ako som už spomínal, nájde svoju lásku, svoj domov, ale v inej podobe ako vlčiak Kazan.

Čo sa mi na knihe najviac páčilo bolo to ako autor opisoval les, prírodu, no najmä, opisy nocí. Hviezdnych nocí. Dokázal som si tú nádheru predstaviť veľmi jasne a živo. Predstava ako nad vlčiakom žiaria hviezdy, inokedy mesiac bola pre mňa krásna a obalená rúškom tajomnosti lesa ponorenom v tme. Dokonca, pri opise vytia mi behali zimomriavky po chrbte. Alebo mám len dosť bujnú fantáziu a všetko to bude dôsledok toho :) , kto vie?

Pár negatív, ktoré by som tejto knihe vytkol je asi len to, že pri čítaní Barího dobrodružstiev sa mi zdalo, že autor už veľmi nemal o čom písať a tak akoby Barímu stalo takmer to isté ako jeho otcovi, ibaže postavy, prostredie boli trošku pozmenené a musím priznať, že chvíľami som sa pri čítaní nudil. Záver knihy bol však o niečom inom a tak som ju hltavo dočítal až do konca.

Na záver, knihu odporúčam všetkým milovníkom prírody, vlkov, lesov. Je to príjemné, pohodové čítanie aj keď sem-tam tuhne krv v žilách. Knihou Vlčiak Kazan, Barí Kazanov syn nazriete cez vlčie oči rovno do života vlkov :)

Jozef Kovalík

Jozef Kovalík

Bloger 
  • Počet článkov:  72
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som neobyčajný chalan z neobyčajného mesta :). Milujem hudbu a čítanie zaujímavých kníh, prechádzky v lese, na biku. Rád leňoším a pozorujem Mesiac a hviezdy. Zoznam autorových rubrík:  PrírodaKnihyPoviedky/ZamysleniaBásneKrimiZážitkyFilmyHudba

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu